ALLMÄNNA AFFÄRSVILLKOR

Denna sida innehåller våra allmänna affärsvillkor (nedan kallat "Allmänna affärsvillkor"), som gäller utbud och leverans av de produkter som utbjuds till försäljning i vår webbshop shop.rubiomonocoat.se (nedan kallat "Produkterna"). Läs dessa Allmänna affärsvillkor noggrant innan du beställer några av våra Produkter online. Du är bunden av dessa villkor om du genomför beställningsprocessen online.

1. Säljarens identitet – Kundbeskrivning

1.1. Produkterna säljs till dig av [Rubio Monocoat Sweden A.B.], ett privat företag underlagt belgisk rätt, med säte på [Sandsborgsvägen 50-52 122 33 Enskede], registrerat i Crossroads företagsdatabas under numret [556855-7713] (nedan kallat "Säljaren").

1.2. Varje fysisk person som lämnar en order utanför sin affärsaktivitet via Säljarens webbshop kallas i dessa Allmänna affärsvillkor "Kunden".

2. Användningsområde

Dessa Allmänna affärsvillkor gäller varje anbud från Säljaren, varje order från Kunden samt alla avtal mellan Säljaren och Kunden som är förbundna med köpet av Produkter via vår webbshop (nedan kallade "Försäljningsavtal"). Om inte annat är uttryckligen avtalat skriftligen, utesluts giltigheten av eventuella andra villkor uttryckligt.

3. Beställningsprocess och ingående av ett Försäljningsavtal

3.1. Försäljningsavtalet ingås så snart Säljaren har accepterat Kundens order via webbshoppen genom att skicka en orderbekräftelse om inte e-post som innehåller uppgifter om den beställda produkten/de beställda produkterna och ett exemplar av dessa Allmänna försäljningsvillkor.

3.2. Säljaren förbehåller sig rätten att avvisa en lämnad order, (i) om Produkten inte kommer att vara tillgänglig under längre tid, varvid Kunden blir informerad och ett redan betalat belopp återbetalas och (ii) om en tidigare lämnad order var eller är föremål för en tvist med Kunden.

4. Priser

4.1. Produkternas priser är de som är angivet på webbshoppen vid den tidpunkt då ordern lämnas. Om det har förekommit ett väsentligt fel i prisangivelsen, är Säljaren inte bunden av detta. I sådant fall informerar Säljaren Kunden om att en beställd Produkt inte är/var angiven med korrekt pris på webbshoppen. Detta gör Säljaren så snart Säljaren blir uppmärksam på felet, varefter Kunden har 14 kalenderdagar på sig att annullera Försäljningsavtalet.

4.2. Alla priser är inkl. moms till den aktuella satsen i Kundens bosättningsland. Alla priser är [inkl./exkl.] leveranskostnader. Innan ordern lämnas anges det totala priset, inkl. eventuella avgifter eller kostnader, tydligt för Kunden.

5. Betalningsmetoder

5.1. Kunden ska betala för Produkterna på förhand vid den tidpunkt då ordern lämnas. Betalning kan göras med följande betalningsmetoder: Bancontact, Mastercard, VISA, PayPal och Maestro. Kunden garanterar att vara lagligt berättigad att göra onlinebetalningar med en av dessa betalningsmetoder, och att banken/PayPal-kontot har tillräcklig täckning för betalning av det totala priset.

6. Leverans

6.1. Produkterna skickas endast till adresser i Sverige.

Säljaren åtar sig att leverera Produkterna till Kunden inom en period på 5 kalenderdagar efter mottagande av betalning, om inte ett annat leveransdatum uttryckligen har avtalats på tidpunkten för ingåendet av Försäljningsavtalet. Om Säljaren inte kan leverera Produkterna inom leveransperioden, blir Kunden informerad skriftligen om detta, och ett nytt rimligt leveransdatum meddelas. Om denna nya leveransperiod också överskrids, har Kunden rätt att annullera ordern.

6.2. Säljaren förbehåller sig rätten att göra delleveranser av de beställda Produkterna vid tillfälligt bristande tillgänglighet eller förseningar i leveranserna. Kunden blir informerad vid delvis leverans.

Om leveransen blir försenad för att Kunden orimligt nekar att ta emot Produkterna eller inte har hämtat dem inom rimlig tid, har Säljaren rätt att annullera Försäljningsavtalet och inte längre ställa Produkterna till rådighet för leverans eller hämtning. I så fall blir det belopp som Kunden redan har betalat återbetalat, dock med avdrag för en kompensation på 20 % för de administrations- och uppföljningskostnader som vi har ådragit oss.

6.3. Ordern levereras till Kunden på den adress som anges under beställningsprocessen. Vid leverans/hämtning ska Kunden kontrollera emballaget för eventuella skador. Kunden åtar sig dessutom att inspektera Produkterna på leveranstidpunkten för synliga defekter/skador och kvalitetsmässiga brister. Eventuella klagomål över synliga defekter, skador och/eller bristande leveranser ska meddelas skriftligen av Kunden bifogat en tydlig bild av det skadade emballaget/synliga defekter senast inom två (2) dagar efter leverans/hämtning av Produkten/Produkterna. Klagomål över brister eller synliga defekter som inte meddelas inom ovan nämnda tidsrum, blir inte behandlade av Säljaren.

Varje risk för skador på eller förlust av Produkterna överförs till Kunden vid den tidpunkt då Produkterna levereras/hämtas.

7. Annullering

Kunden har rätt att annullera ordern utan att ange en orsak och utan kostnader innan Produkterna har skickats av Rubio Monocoat. Efter annullering får Kunden en bekräftelse, och ett eventuellt belopp som Kunden redan har betalat återbetalas.

Observera att när man mottagit en bekräftelse på att Produkterna är skickade, är det inte längre möjligt att annullera ordern. Kunden kan emellertid välja att returnera Produkten/Produkterna efter leverans enligt ångerproceduren som beskrivet nedan.

    8. Ångerrätt

    8.1. Kunden har juridisk rätt att annullera Försäljningsavtalet inom 14 dagar utan att ange en orsak. Kunden ska informera Säljaren om ett sådant beslut om att ångra Försäljningsavtalet genom (i) att skicka ett e-postmeddelande till Service@rubiomonocoat.se, där det tydligt anges att Försäljningsavtalet har annullerats genom att använda ångerblanketten online, eller (ii) genom att fylla i standardångerblanketten.

    8.2. Ångerperioden utlöper 14 dagar efter den dag då Kunden eller mottagaren angiven av Kunden har mottagit Produkterna. Om leveransen omfattar flera Produkter som levereras på olika datum, börjar denna period när Kunden har mottagit den senast beställda Produkten. Det är tillräckligt att Kunden skickar meddelandet beträffande utövandet av ångerrätten innan ångerperioden på 14 dagar har löpt ut.

    8.3. Kunden ska returnera Produkterna utan onödig försening och under alla omständigheter inte senare än 14 dagar efter datumet då Säljaren blev informerad om utövandet av ångerrätten. Alla kostnader i samband med returnering av Produkterna betalas av [Säljaren/Kunden].

    8.4. Säljaren ska betala tillbaka de belopp som Kunden redan har betalat för Produkterna, bland annat leveranskostnaderna, men exkl. eventuella ytterligare kostnader, som uppstått på grund av Kundens eventuella val av en annan leveranstyp än standardleveransmetoden (som t.ex. expressleverans). Om Kunden inte returnerar hela ordern, återbetalas emellertid endast priset på de returnerade Produkterna utan återbetalning av leveranskostnaderna. Återbetalning sker inom en rimlig tidsfrist efter att Säljaren har mottagit de returnerade Produkterna och under alla omständigheter inte senare än 14 dagar efter det datum då Säljaren har blivit informerad om beslutet om ånger. Återbetalningen kan emellertid bli försenad tills Säljaren rent faktiskt har mottagit de returnerade Produkterna eller tills Kunden har dokumenterat att Produkterna har returnerats. Återbetalningen sker med samma betalningsmetod som Kunden har betalat med, om inte Kunden accepterar en annan återbetalningsmetod. Säljaren kan reducera återbetalningen för att gardera sig mot eventuell värdeminskning av Produkterna orsakad av användning av dessa på ett sätt som inte skulle vara tillåtet om man kontrollerade och inspekterade Produkterna i en fysisk butik: Om Kunden har använt en Produkt mer än nödvändigt för att testa och bedöma om Kunden önskar behålla den, eller om originalemballaget har blivit skadat eller kasserat, kommer Kunden att ansvara för värdeminskningen.

    9. Garanti

    9.1. Kunden har enligt lagen rätt till 2 års garanti. Den lagstadgade garantin täcker varje defekt eller brist i en Produkt som visar sig inom en period på 2 år från leveransdatum. Kunden ska informera Säljaren om de defekta Produkterna inom rimlig tid efter att Kunden har upptäckt defekten eller med rimlighet borde ha upptäckt defekten. För att åberopa garanti ska Kunden också ge Säljaren dokumentation för köpet.

    9.2. Om det uppstår en defekt inom den lagstiftade garantiperioden på 2 år, ska Kunden följa samma procedur som beskrivet ovan under ”Ångerrätt”. När Kunden har returnerat den defekta Produkten till Säljaren, och Säljaren har mottagit den, skickas en ny Produkt och levereras till Kunden, om den fortfarande finns på lager/tillgänglig (från Säljarens leverantör(er)), och Säljaren täcker eventuella kostnader i samband med bytet, eller Produkten som levererades till Kunden repareras. Om byte eller reparation inte är möjligt inom rimlig tid, har Kunden rätt att annullera Säljarens Försäljningsavtal, och det belopp som redan är betalat av Kunden, betalas tillbaka enligt ovanstående villkor för återbetalning.

    Garantin gäller inte om de levererade Produkterna har blivit utsatta för onormala förhållanden eller på annat sätt använts eller behandlats felaktigt eller onormalt i strid med den medföljande bruksanvisningen eller anvisningar på emballaget.

    10. Kontaktuppgifter – Klagomålsprocedur

    10.1. Om Kunden har frågor, gärna vill ha mer information eller önskar klaga över sitt köp kan Kunden kontakta [kundservice] på +46 73 66 72 567. Kundservice kan också kontaktas skriftligen på adressen [Sandsborgsvägen 50-52, 122 33 Enskede, Sverige]. Säljaren kommer att göra sitt bästa för att besvara Kundens förfrågan inom 2 vardagar.

    10.2. Om Kunden inte är nöjd med hanteringen av sitt klagomål, kan Kunden kontakta konsumentombudsmannen (https://consumentenombudsdienst.be/nl). Det är också möjligt att framställa ett klagomål på plattformen för onlinetvistlösning ställd till rådighet av den Europeiska unionen: https://www.konsumentverket.se.

    11. Bruk av personuppgifter

    Säljaren behandlar uteslutande Kundens personuppgifter enligt Integritetspolicyn, som är tillgänglig på webbplatsen.

    12. Ansvar

    12.1. Webbshoppens Produkter beskrivs och visas så precist som möjligt. Säljaren kan inte hållas ansvarig för eventuella fel som förekommer när det sätts in foton och tillhörande text för presentation och beskrivning av Produkterna på sidan.

    12.2. Säljaren kan inte hållas ansvarig för förlust, kostnader eller skador som kan förekomma som resultat av försenad Produktleverans på grund av uttömda resurser i Produktlagret. Utan att detta berör de rättigheter och rättsliga medel som står till rådighet för Kunden enligt gällande lagstiftning och/eller dessa Allmänna affärsvillkor, är Säljarens ansvar för direkta skador begränsad till värdet av de beställda Produkterna, bortsett från svindel eller medvetet fel. Säljaren är aldrig ansvarig gentemot Kunden för eventuella indirekta skador.

    13. Överlåtelse

    Säljaren har rätt att överlåta Säljarens rättigheter och skyldigheter enligt Säljarens Försäljningsavtal till en Leverantör (t.ex. i samband med leverans av Produkten/Produkterna), men detta påverkar inte rättigheterna och skyldigheterna enligt dessa Allmänna affärsvillkor.

    14. Force majeure

    Säljaren är inte ansvarig för eventuellt bristande uppfyllande eller försening vid uppfyllandet av sina skyldigheter om detta är orsakat av force majeure. Vid force majeure blir Kunden informerad av Säljaren, och bägge har möjlighet att annullera Försäljningen, utan att detta ger Kunden rätt till kompensation.

    15. Ogiltighetsregler

    Om en eller flera av dessa Allmänna affärsvillkor förklaras vara helt eller delvis ogiltiga eller utan laga kraft, påverkar denne ogiltighet inte (den giltiga delen och) de resterande villkoren som förblir gällande, bindande och rättsliga.

    16. Ändringar

    Säljaren kan ändra dessa Allmänna affärsvillkor när som helst. Den aktuella versionen av de Allmänna affärsvillkoren vid den tidpunkt då ordern lämnas är gällande för Säljarens Försäljningsavtal.

    17. Lagval

    Dessa Allmänna affärsvillkor är underlagda belgisk rätt. Det vill säga att eventuella tvister som kan uppstå beträffande Försäljningsavtalet ska lösas enligt belgisk lagstiftning.